مقالات طراحي سايت مقالات طراحي سايت .

مقالات طراحي سايت

مختصري از تاريخچۀ جاوا اسكريپت


در صورتي خواننده وب لاگ ما باشيد احتمالاً يادتان مي‌باشد طراحي سايت در مشهد  كه پيش از اينً در مقالۀ «اكما اسكريپت چه چيزي است؟» اشاره كوتاهي به جاوا اسكريپت (JavaScript) داشتيم. در نوشته‌ي‌علمي امروز مي‌خواهيم بيشتر وارد مشاجره جاوا اسكريپت شويم و ببينيم اين لهجه اپ‌نويسي از كجا آمده و به هيچ وجهً آمدنش بهر چه بود؟ پس با ما باشيد تا با مروري بر تاريخچه جاوا اسكريپت مقالۀ امروزمان را استارت كنيم.
مختصري از تاريخچۀ جاوا اسكريپتلهجه جاوا اسكريپت در سال 1995 به وسيله شخصي به اسم برندن آيك ساخته شد. برندن پيش از اينكه به تامل ساختن گويش جاوا اسكريپت بيافتد در شركت وسيع Netscape سرگرم به فعاليت بود. كمپاني Netscape در مسئله پباده سازي و گسترش مرورگرهاي اينترنت عمل ميكرد و اول مرورگر آن Netscape Navigator (versions 1.0–3.0) اسم دارااست.
كمپاني نت‌اسكيپ تا مقطع‌ها قلمرو مرورگرهاي اينترنت را به طور كاملً پايين سلطۀ خودش درآورده بود و از اين يكه‌تازي لذت ميبرد. البته ناگهان... كمپاني مايكروسافت وارد عرصۀ رقابت با نت اسكيپ شد و در غايت با قرار دادن مرورگر Internet Explorer در ويندوز – تحت عنوان مرورگر پيشفرض – به تهديدي مهلك براي اين شركت تبديل شد.
اما Netscape شركتي نبود كه بدين راحتي تسليم خواهد شد، براي همين هم نخست به تاءمل استانداردسازي مرورگرها افتادند تا از دسترسي مايكروسافت به آن پرهيز نمايند، در مبادرت بعدي نت‌اسكيپ پيشنها همياري به كمپاني پهناور قابل انعطاف‌افزاري Sun اعطا كرد و هر دو با هم عمل بر روي پروژه‌اي تازه را استارت كردند. پروژه نو توسعۀ جاوا در مرورگرها و كارايي براي تايپ كردن يك گويش تازه براي اثاثيه هوشمند بود.
طي همين همياري‌ها با شركت Sun بود كه برندن آيك به تاءمل ساختن گويش جديدي به‌زمين‌خورد. گويش جديدي كه برندن آيك آن را ساخته بود به طور همزمان با پشتيباني مرورگرهاي نت‌اسكيپ از لهجه Java معرفي شد.
لهجه تازه برندن نخست موكا (Mocha) اسم گرفت البته آنگاه به LiveScript تغيير‌و تحول اسم پيدا كرد و در غايت JavaScript ناميده شد كه امروزه ما هم آن را به همين اسم مي شناسيم. ضمنا جاوااسكريپت در سال 1996 به سازمان استاندارهاي جهاني Ecma در حوزه فناوري نبي شد و با اعتنا به استاندارد ECMA-262 (استاندار گويش‌هاي اسكريپت نويسي) كامل شدن و استانداردسازي شد. با اين استاندارد، ECMA Script نيز گفته مي‌گردد. (براي شناخت بيشتر با اكما اسكريپت و سازمان استانداردهاي اكما مقالۀ « اكما اسكريپت چه ميباشد؟ » را بخوانيد.)
برخي از اشخاص فكر‌مي كنند جاوا اسكريپت و جاوا اسم‌هاي مختلف براي يك لهجه يكسان مي‌باشند يا اين كه جاوا اسكريپت نسخۀ ديگري از جاوا ميباشد كه خب اين فكرها تماماً غلط ميباشد. جاوا و جاوا اسكريپت ربط چنداني به هم ندارند و تشابه اسم آنان را مي‌اقتدار به خيال و خاطر بهتر شناخته شدن جاوااسكريپت دانست؛ زيرا در آن مدت گويش جاوا دوستداران متعددي پيدا كرده و حسابي داراي شهرت گرديده بود، برندن تفكر كرد كه چنانچه از اوامر شبيه جاوا در جاوا اسكريپت استعمال نمايد يادگيري آن براي بقيه اپ نويس‌ها راحتتر مي گردد.
JavaScript براي او‌لين توشه در سال 1995 روي مرورگر Netscape 2.0 استعمال شد و امروزه به وسيله مرورگرهاي متعددي براي مثال Chrome، Safari، FireFox، Opera و همينطور مرورگر تلفن‌هاي هوشمند پشتيباني ميگردد.
جاوا اسكريپت چه چيزي را به دنياي صفحه هاي اينترنت اضافه كرد؟حق تقدم اوليه لهجه جاوا اسكريپت، كاربرپسند كردن صفحه هاي اينترنت ميباشد. جاوا اسكريپت صفحه هاي اينترنت را پوياتر از قبلي كرده و به آن ها رنگ و روي ديگري بخشيده ميباشد. منظورم از رنگ و روي ديگر، بهبود رابط كاربري و منوها، تعامل بهتر با استفاده كننده، بهبود UX، امكان ساخت‌و‌ساز برنامه كودك، نقشه و ... ميباشد. اما بهبود صفحه ها اينترنت تنها به جاوا اسكريپت مربوط نميشود، مهم‌ترين چيزي كه صفحه ها اينترنت را صورت ميدهد يك مثلت سه‌گانه ميباشد كه در قسمت بعدي به آن مي پردازيم.


برچسب: طراحي سايت در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۵۱:۵۵ توسط:عباسي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :